Programma 3Ontwikkeling van de stad maatschappij
Wat willen we bereiken?
Visie
Ontwikkeling werkt aan een evenwichtige maatschappelijke, ruimtelijke en economische ontwikkeling van Breda. Het programma “Ontwikkeling van de stad Maatschappij” heeft tot doel om zorg te dragen voor verhoging van de maatschappelijke, economische, culturele en sociale participatie van de inwoners van Breda.
In Breda maken mensen de stad en zorgen zij voor elkaar. Daarbij hoort een lokale overheid die investeert in een goede basis, vertrouwt op de kracht, het talent en de diversiteit van de inwoners. Maar ook een overheid die alert is op dreigende problematiek of afglijden.
De nieuwe taken die we op 1 januari 2015 gedecentraliseerd krijgen vanuit het rijk zijn van grote invloed op onze keuzes. Het is meer dan ooit van belang dat we binnen het sociaal domein, met oog voor de afnemende budgetten, de juiste afwegingen maken: wat helpt mensen vooruit in het leven en hoe doen wij dat het meest effectief en efficiënt? Wij gaan het komende jaar in gesprek over de maatschappelijke effecten die we nastreven (en de rol van de overheid daarbij), met de gemeenteraad, ervaringsdeskundigen, experts en onze uitvoeringspartners. Samen ontwikkelen we één samenhangend kader voor het sociaal domein, met één samenhangend budget.
Context
We dragen bij aan een goede basis
Door het creëren van een goed ondernemersklimaat, werkgelegenheid, het versterken van de sociale en economische structuur en het bieden van ruimte voor de ontwikkeling van topkennis, zorgen we voor versterking van de centrumfunctie van Breda en de stad als geheel.
We optimaliseren de dienstverlening aan ondernemers en we faciliteren hen waar mogelijk. Regionaal nemen we een voortrekkersrol en weten we waar de grootste kansen qua samenwerking liggen. Het onderwijsveld is een essentiële partner voor ontwikkeling en vernieuwing van de arbeidsmarkt, ondernemerschap en ontwikkeling van talenten. Er wordt ingezet op een zo groot mogelijke en succesvolle deelname van jongeren aan onze maatschappij. Behalve de genoemde factoren draagt het stimuleren van participatie bij aan imagoverbetering van de wijken en daarmee van de stad als geheel.
De strategische maatregelen (City Making) die in de visie op de binnenstad zijn opgenomen worden samen met alle partners in de stad uitgewerkt tot een uitvoeringsagenda. De belofte van ‘City Making‘ is onder andere dat de gemeente in een vroeg(er) stadium en op een andere manier (door middel van netwerksamenwerking) haar partners betrekt bij beleidskeuzes, projecten en bijbehorende uitgaven.
Ook voor de burger draagt de gemeente bij aan een goede basis. Breda wordt gekenmerkt door een hoge mate van leefbaarheid met goede voorzieningen voor een ieder, zodat iedereen zo lang mogelijk gezond en vitaal zelfstandig kan wonen en leven. Om dit te realiseren is een gevarieerd aanbod van woningen en woonmilieus, wijk-, onderwijs-, sport- en cultuurvoorzieningen. De inzet van (voldoende) vrijwilligers is hierbij essentieel. Breda heeft een positief opvoed- en opgroeiklimaat met kwalitatief goede basisvoorzieningen. Daarnaast stimuleren we een actieve en gezonde leefstijl onder alle lagen van de bevolking gestimuleerd.
We versterken de kracht van de stad
In Breda maken mensen de stad door zich in te zetten voor elkaar. En met elkaar voor de buurt, wijk of dorp. Het herverdelen van verantwoordelijkheden tussen burgers, partners en overheid is een flinke uitdaging.
De cijfers laten zien dat er in Breda nog geen sprake is van een evenwichtige maatschappelijke, ruimtelijke en economische ontwikkeling van onze wijken en dorpen. Zo is in de wijkontwikkelingswijken de groei van de bijstand fors groter en de deelname aan sport en cultuur bijvoorbeeld door kinderen en jongeren juist fors lager dan het gemiddelde in de gemeente. Met het oog op de veranderingen in het sociaal domein en het beroep dat wij hierbij doen op onze buurten en wijken, zijn wij de komende tijd extra alert op de ontwikkelingen in díe wijken die sociaal-economisch minder krachtig zijn. Wij blijven ons samen met tal van partners inzetten en financiële ondersteuning bieden voor een evenwichtige ontwikkeling van de wijken en dorpen in Breda. Goedlopende of net opgestarte aanpakken in de wijkontwikkelingswijken zetten wij voort, maar wij maken ook ruimte voor een nieuwe aanpak.
Ondersteuning en zorg
Als een cliënt (jong of oud) een probleem ervaart in het dagelijkse leven dan moet hij weten waar hij terecht kan. We kiezen voor een aanpak vanuit de gedachte ‘één gezin één plan’. Vooralsnog is de toeleiding naar zorg voor jeugd via het CJG georganiseerd, en voor volwassenen/ouderen via het wijkteam. Samen met vrijwilligers, mantelzorgers, professionals en de betrokkenen zelf wordt gekeken welke ondersteuning nodig is en hoe deze ondersteuning
het beste kan plaatsvinden. Er wordt daarbij gewerkt op basis van het principe dat eerst gekeken wordt wat iemand zelf kan, wat zijn omgeving kan betekenen en wat met vrijwilligers kan worden opgelost. Vervolgens wordt gekeken welke andere, meer ‘welzijnsachtige’ oplossingen mogelijk zijn. Pas als dat niet mogelijk is worden individuele (maatwerk)voorzieningen ingezet. Uitgangspunt is dat de ondersteuning (zowel de toegang als de ondersteuning zelf) zo dicht mogelijk bij de cliënt (thuis of in de wijk) is georganiseerd.
We stimuleren het ontstaan van zorgcoöperaties die zich inzetten voor behoud van zorg, diensten en faciliteiten in dorp of wijk. Met als doel dat ouderen, chronisch zieken en mensen met een beperking, ook bij een toenemende zorgvraag, in hun eigen omgeving kunnen blijven wonen. Zo zorgen wij gezamenlijk voor een goed leefklimaat.
Mantelzorgers en vrijwillige inzet
Heel veel zorg in Breda wordt geleverd door de meer dan 20.000 mantelzorgers. In de toekomst is er nog meer aandacht voor het tijdig herkennen en erkennen van de situatie van de mantelzorger. We realiseren een laagdrempelige vraagbaak waar zij terecht kunnen met kleine en grote uitdagingen die ze tegenkomen. De opgedane ervaringen gebruiken we om beleid waar nodig bij te sturen.
Wij waarderen, stimuleren en ondersteunen vrijwilligers waar nodig. Wij nemen belemmeringen weg om vrijwilligerswerk te doen. Hulpvragers en vrijwilligers in de zorg vinden elkaar steeds gemakkelijker op www.zorgvoorelkaar.com. Voor andere terreinen zoals sport, cultuur, vrije tijdsbesteding, onderwijs is er de gelieerde online marktplaats: www.Bredavoorelkaar.nl. De gemeente maakt afspraken met zorg- en welzijnsorganisaties over (gelijkwaardige) samenwerking tussen betaalde krachten en vrijwilligers. We hanteren daarbij het principe ‘Vrijwillig waar het kan, betaald waar het moet, professioneel waar nodig’.
Sport
Sport is voor veel mensen een sociale en zinvolle activiteit die zij uit eigen beweging ondernemen. De stad heeft baat bij de positieve neveneffecten van deze invulling van vrije tijd, zoals bevordering van de gezondheid, tegengaan van overgewicht en stimulering van de algemene ontwikkeling van kinderen en jongeren. Door ondersteuning van vitale en maatschappelijk betrokken verenigingen, bijvoorbeeld door buurtsportcoaches, wordt de enorme kracht van vrijwilligers in de sport optimaal benut. Er is ruimte voor talent, gericht op ontwikkeling van topsporttalent in de regio en het mogelijk maken van zowel topsport- als breedtesportevenementen. Accommodaties van maatschappelijk betrokken verenigingen bieden kansen zich te ontwikkelen tot centra waar educatieve, zorg- of welzijnsactiviteiten tijdelijk of permanent onderdak kunnen vinden en waar de sport mogelijkheden schept voor dagbesteding, opdoen van werkervaring en beweegactiviteiten voor allerhande doelgroepen. Om aan te sluiten op de wens van veel mensen om ongebonden te bewegen en te sporten is zorg nodig voor paden, routes en parken en een beweegvriendelijke inrichting van de openbare ruimte.Het accommodatiebeleid richt zich vooral op een optimale ruimtelijke spreiding van voorzieningen, gebruik van die voorzieningen door vitale verenigingen en optimalisatie van het beheer en onderhoud. Verduurzaming wordt ook voor de sport een belangrijke opgave: terugdringing van energieverbruik, winning van energie door zonnepanelen, een gezondere kantine. Verenigingen worden begeleid in de overgang naar een meer duurzame exploitatie.
Werk
Werk is de manier om economisch maar ook sociaal zelfredzaam te zijn. Zorgen dat mensen zonder werk weer een baan vinden of aan de slag gaan als zelfstandig ondernemer is hét speerpunt van de nieuw in te voeren Participatiewet in 2015. We gaan vooral uit van iemands talenten en mogelijkheden, in plaats van zijn beperkingen. De ATEA-groep, waaronder het leerwerkbedrijf van Breda, richt zich vooral op het investeren in mensen die willen en (nog) niet alleen aan de slag kunnen. Het doel is zoveel mogelijk mensen naar vermogen te laten werken in een reguliere baan, waarbij iedereen zijn of haar maximale verdiencapaciteit kan realiseren. Wie (tijdelijk) onvoldoende inkomen heeft of wie de eigen verantwoordelijkheid niet kan nemen, biedt de gemeente een toegankelijk vangnet van (tijdelijke) inkomensondersteuning. Daarnaast werkt de gemeente binnen de gehele regio samen met het UWV, onderwijs, kenniscentra en andere sociale partners om mensen met of zonder arbeidsbeperking op de beste manier aan het werk te helpen binnen een reguliere baan.
Wij vragen ook het bedrijfsleven om verantwoordelijkheid te nemen. Afspraken rondom social return zijn een verplicht onderdeel bij aanbestedingen. In contracten tussen gemeente en externe partijen worden afspraken gemaakt over de inzet van mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt, die zo een kans krijgen op een baan of (werk)ervaring op kunnen doen.
Armoede
Breda houdt voortdurend oog voor bestaande armoede. Armoede zet mensen op grote achterstand wat de mogelijkheden tot solliciteren en werkaanvaarding vaak fors inperkt. De bestrijding van armoede heeft daarom alle aandacht nodig. Er komen vanuit het Rijk extra structurele middelen naar de gemeente, welke we volledig inzetten voor het bestrijden van armoede, onder andere door de uitbreiding van de collectieve verzekering van de ziektekosten. Ook zetten we in op een betere benutting van de bijzondere bijstand en meer maatwerkoplossingen. Het jeugdsport- en cultuurfonds houden we in stand om het kinderen, die in armoede leven, mogelijk te maken om deel te nemen aan sport- en cultuuractiviteiten. Er is een vangnet voor de meest kwetsbaren. Breda is centrumgemeente voor de maatschappelijke opvang. Wij werken (onder de noemer Stedelijk Kompas) in regionaal verband en maken afspraken over activiteiten gericht op (dreigende) dak- en thuislozen in het kader van maatschappelijke opvang, verslavingszorg en openbare geestelijke gezondheidszorg. Het uitgangspunt van dit beleid is dat niemand vrijwillig op straat leeft. De aanpak concentreert zich op preventief ingrijpen (zoals het voorkomen van huisuitzettingen). Verder bieden wij iedereen een individueel zorgaanbod. Vanaf 2015 wordt de gemeente verantwoordelijk voor ‘beschermd wonen’, de woonvoorzieningen voor mensen met zwaardere psychische problematiek en de woonvoorzieningen in de maatschappelijke opvang, zoals De Vliet en De Gaarshof. Het Steunpunt huiselijk geweld wordt per 2015 geïntegreerd met het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling (AMK) en gaat verder als Veilig Thuis (AMHK - advies en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling). In het regionale beleidskader voor de aanpak van huiselijk geweld wordt duidelijk aangegeven dat gemeenten vooral ook inzetten op preventie (voorlichting, consultatie en (vroeg)signalering).
Onderwijs
Alle scholen voor primair en voortgezet onderwijs hebben per augustus 2014 een zorgplicht. Scholen zijn meer verantwoordelijk om aan leerlingen die extra onderwijsondersteuning nodig hebben een passende onderwijsplek te bieden. De scholen en de gemeenten zijn verantwoordelijk voor een goede samenwerking. Zij stemmen af welke ondersteuning op school nodig is en welke zorg de leerling in de thuissituatie nodig heeft. De decentralisatie van de jeugdzorg en de ontwikkeling van passend onderwijs gaan hand in hand. Dit gebeurt in de wijken met inzet van school CJG-ers op iedere school en in de regio door goede samenwerkingsafspraken over zorg op school en thuis.
Kennisstad
Breda biedt een kwalitatief hoogwaardig aanbod van (beroeps)onderwijs en een internationale school voor alle leeftijden. In de bestuurlijke overleggen van het onderwijs staat de strategische samenwerking rondom topkennis in stad en regio centraal. Daarbij blijft de verbinding tussen de speerpuntsectoren (logistiek, aintenance en biobased economy) en onderwijs belangrijk. Om Breda als Kennisstad zichtbaarder te maken wordt onder andere een Stadsbrede introductieweek voor alle HBO studenten (inclusief Nederlandse Defensie Academie) georganiseerd, waarin ze kennismaken met de stad, er volgen meerdere gezamenlijke initiatieven komend jaar.
Met het wegvallen in 2015 van de rijksmiddelen voor maatschappelijk stages gaan we werken met een andere aanpak. Onderwijs is meer dan de talentontwikkeling van individuen. Er is steeds meer aandacht voor maatschappelijk betrokken onderwijs, lokaal en globaal. In afstemming met de huidige partners van de maatschappelijke stage, die in de huidige verplichte vorm verdwijnt, wordt een vervolg gegeven aan de samenwerking tussen scholen, maatschappelijke organisaties en gemeente. Daarbij wordt onder meer aangehaakt aan innovatieve platforms in het bedrijfsleven en maatschappelijke veld.
Taal
Taal verrijkt en opent en verbindt werelden. Daarom is taal een speerpunt voor 2015. Initiatieven zoals Bredataal, gericht op het ondersteunen bij het leren of verbeteren van de Nederlandse taal, zijn een krachtenbundeling van o.a. de bibliotheek en vrijwilligersorganisaties gericht op taal. Door de diverse programma’s rondom taal gericht op (jonge) kinderen, in de voorschool, de eerste opvang anderstaligen en de schakelklassen te koppelen aan programma’s voor bijvoorbeeld volwassenen wordt hun (toekomstige) participatie in de samenleving vergroot. In volwasseneducatie wordt de arbeidsmarkregio het uitgangspunt (16 gemeenten), die gezamenlijk een regionaal plan van educatievoorzieningen opzetten.
Wat gaan we daarvoor doen?
3.1 Transitiefase decentralisatieopgaven
Speerpuntindicatoren
Speerpuntindicator | Norm | Realisatie | |
---|---|---|---|
1 | Het uitvoeren van de transitie van de decentralisatieopgaven. | ||
Toelichting | |||
2 | Klantgroepen van de gemeente ervaren continuering van ondersteuning en zorg. | ||
Toelichting | |||
3 | De toegang voor inwoners die voor het eerst ondersteuning of zorg aanvragen is ingericht en aanvragen worden volgens geldende kwaliteitsnormen behandeld. | ||
Toelichting | |||
4 | De gemeente is financieel in control en de uitgaven op het sociaal domein blijven binnen de begroting. | ||
Toelichting |
3.1a Ondersteuning kwetsbare burgers (Participatiewet en Wet Sociale Werkvoorziening)
Speerpuntindicatoren
Speerpuntindicator | Norm | Realisatie | |
---|---|---|---|
1 | Verstrekken van uitkeringen in het kader van de Participatiewet. | ||
Toelichting | |||
2 | In samenwerking met sociale partners, onderwijs, ondernemers, UWV en gemeenten meer (leer) banen beschikbaar stellen voor mensen met een beperking. | ||
Toelichting | |||
3 | Maximale arbeidsparticipatie door burgers met een uitkering en/of gesubsidieerde baan. | ||
Toelichting | |||
4 | Voorkomen van maatschappelijke uitsluiting door vergroting van de arbeids- en maatschappelijke participatie. | ||
Toelichting | |||
5 | Realiseren van een effectief re-integratie instrumentarium. | ||
Toelichting |
3.1b Ondersteuning kwetsbare burgers (WMO)
Speerpuntindicatoren
Speerpuntindicator | Norm | Realisatie | |
---|---|---|---|
1 | De ondersteuning van kwetsbare burgers. | ||
Toelichting | |||
2 | Het bestrijden en voorkomen van armoede en schulden. | ||
Toelichting | |||
3.1 | Het bieden van zorg en ondersteuning. | ||
Toelichting | |||
3.2 | Het bieden van zorg en ondersteuning (vervolg) | ||
Toelichting | |||
4 | Verstrekken van individuele maatwerkvoorzieningen. | ||
Toelichting | |||
5 | Het bieden van voldoende mogelijkheden voor beschermd Wonen. | ||
Toelichting |
3.1c Ondersteuning jonge burgers (Jeugdwet)
Speerpuntindicatoren
Speerpuntindicator | Norm | Realisatie | |
---|---|---|---|
1 | Het vormgeven van het beleidskader Jeugd. | ||
Toelichting | |||
2 | Het verbeteren van de aansluiting van onderwijs op de arbeidsmarkt. | ||
Toelichting | |||
3 | Het verder ontwikkelen van het Centrum Jeugd en Gezin. | ||
Toelichting |
3.2 Sport
Speerpuntindicatoren
Speerpuntindicator | Norm | Realisatie | |
---|---|---|---|
1 | Bredanaars voldoen aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB) of de Beweegnorm. | 65% | 53% |
Toelichting | |||
2 | Bredanaars voldoen aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB) of de Beweegnorm. | 50% | 30% |
Toelichting | |||
3 | Ontplooiing en waardering van sporttalenten. | 7 | 6,5 |
Toelichting | |||
4 | De binnensportaccommodaties van het onderwijs worden optimaal benut. | ||
Toelichting | |||
5 | In overleg met regiogemeenten een impuls geven aan topsport en gehandicaptensport. | 25 | 50 |
Toelichting | |||
6 | Sportverenigingen uitnodigen de accommodatie ook voor andere maatschappelijke doelen in te zetten. | 17 | |
Toelichting | |||
7 | Gerichte regionale en provinciale samenwerking op het gebied van breedtesport en (top)sportevenementen | ||
Toelichting |
3.3 Variatie woningaanbod
Speerpuntindicatoren
Speerpuntindicator | Norm | Realisatie | |
---|---|---|---|
1 | Het uitvoeringsprogramma van de Woonvisie | ||
Toelichting | |||
2 | Een nieuw afsprakenkader voor 2015 tussen de gemeente en woningbouwcorporaties. | ||
Toelichting | |||
3 | Het uitvoeren van het Actieplan Breda Studentenstad. | Zie toelichting. | |
Toelichting |
3.4 Vergroten economische kracht
Speerpuntindicatoren
Speerpuntindicator | Norm | Realisatie | |
---|---|---|---|
1 | Het blijvend stimuleren van het internationale vestigingsklimaat. | ||
Toelichting | |||
10 | Het uitvoeren van fase 2 van het Digisol-project, gericht op het versterken van de beeldcultuur sector. | ||
Toelichting | |||
11 | Duurzaam versterken van de economische basis | ||
Toelichting | |||
12 | Verder vormgeven aan regionale en internationale samenwerking. | ||
Toelichting | |||
13 | Verder vormgeven aan regionale en internationale samenwerking (aanvulling) | ||
Toelichting | |||
2 | Het vergroten van de acquisitiekracht van Breda. | ||
Toelichting | |||
3 | Het verder verhogen van de inzet op dienstverlening aan ondernemers. | ||
Toelichting | |||
4 | Het uitvoeren van het Actieplan Kansrijke Innovatieve Sectoren Breda. | 150 | -175 |
Toelichting | |||
5 | Het instellen van een Ondernemersloket. | ||
Toelichting | |||
5 a | Het ondersteunen van startende ondernemers door Uitvoering van het nieuwe programma Business Coach Breda met als doel begeleiding van 200 starters per jaar. | 200 | Zie toelichting. |
Toelichting | |||
6 | Uitvoering van het ESF-project Ondernemerschap met als doel de uitstroom van 10 mensen naar een eigen bedrijf en 7 mensen “ondernemen naar vermogen”. | 10 | Zie toelichting. |
Toelichting | |||
7 | Uitvoering van het ZZP West-Brabant | ||
Toelichting | |||
8 | Het uitvoeren van het geactualiseerde Actieplan Kleinschalige Bedrijfshuisvesting. | ||
Toelichting | |||
9 | Uitbouwen van het geïnstitutionaliseerd overleg met het Hoger Onderwijs over versterken van Breda als innovatieve kennisstad. | 2 | Zie toelichting. |
Toelichting |
3.5 Vitale binnenstad
Speerpuntindicatoren
Speerpuntindicator | Norm | Realisatie | |
---|---|---|---|
1 | Het actualiseren van de Cultuurvisie (Factor C) in Breda in samenwerking met betrokkenen, waaronder culturele organisaties, onderwijs, creatieve industrie en bewoners. | ||
Toelichting | |||
2 | Het uitvoeren van het programma Van Gogh 2015 in samenwerking met Van Gogh Brabant, de regio West-Brabant en de omliggende gemeenten. | ||
Toelichting | |||
3 | Versterken van de cultuureducatie. | 95% | |
Toelichting | |||
4 | Uitvoeren van de Impuls Binnenstad. | ||
Toelichting | |||
5 | Uitvoeren van de Impuls Evenementen. | ||
Toelichting |
3.6 Talentontwikkeling
Speerpuntindicatoren
Speerpuntindicator | Norm | Realisatie | |
---|---|---|---|
1 | Intensiveren van het beleid rond de brede scholen met aandacht voor doorlopende leerlijnen in samenhangend aanbod met onderwijs, voor- en naschoolse programma's voor de leeftijden 0-4, 4-12 en 12+. | 7 | |
Toelichting | |||
10 | Het uitvoeren van cursussen Nederlandse taal en rekenen voor laaggeletterden, arbeidsmigranten, allochtonen en autochtonen. | 230 | 250 |
Toelichting | |||
11 | Het versterken van Breda als innovatieve kennis, onderwijs en studentenstad. | ||
Toelichting | |||
12 | Via het programma Game Incubator worden 15 startende ondernemers bereikt. | 15 | 31 |
Toelichting | |||
13 | Via Incubator Breda / Business Coach een aantal van 200 startende ondernemers | 200 | Zie toelichting. |
Toelichting | |||
14 | Het realiseren van betaalbare studentenhuisvesting. | 224 | 205 |
Toelichting | |||
15 | Het vergroten van het aantal stage- en leerwerkplaatsen binnen de gemeente en bij organisaties waarmee we een financiële relatie hebben . | 7% | 7,5% |
Toelichting | |||
16 | Het zorgdragen voor een optimale aansluiting tussen de terreinen waarvoor de gemeente verantwoordelijk is (CJG, jeugdhulp, leerplicht, vsv, wmo, participatiewet, oab, leerlingenvervoer) en Passend Onderwijs. | ||
Toelichting | |||
17 | Stappen maken met partners om tot nog beter Hoger Onderwijs te komen in Breda. | ||
Toelichting | |||
18 | Inzetten op een gezamenlijke introweek van studenten. | ||
Toelichting | |||
19 | Lanceren van een nieuwe Bredase vorm van Maatschappelijke stages in het voortgezet onderwijs. | 850 | |
Toelichting | |||
2 | Voorschoolse opvang is bereikbaar voor een brede doelgroep. Hiervoor is de Regeling Kostwinnersgezinnen ingevoerd. | 285 | 190 |
Toelichting | |||
3 | Het (laten) verzorgen van leerlingenvervoer, vervoer naar en van school. De school kan in en buiten Breda zijn gevestigd. | 610 | 568 |
Toelichting | |||
4 | Het leerlingenvervoer vindt plaats in combinatie met het zwem-en gymvervoer. | ||
Toelichting | |||
5 | Het uitvoeren van schakelklassen 2.0 op scholen voor basisonderwijs. | 300 | 297 |
Toelichting | |||
6 | Er is in Breda, met steun van de gemeente, een Eerste Opvang Anderstaligen. Dit is bedoeld voor basisschool-kinderen die maar kort in Nederland zijn. | 80 | 75 |
Toelichting | |||
7 | Schoolverlaters hebben minimaal een startkwalificatie en er zijn meer stage en leerplekken in Breda en de regio. | 10% | |
Toelichting | |||
8 | De inzet van combinatiefuncties in sport en cultuur en verbinding met het binnen- en buitenschools aanbod van cultuur in samenwerking met scholen en culturele instellingen. | 50% / 70% | 70% |
Toelichting | |||
9 | De bibliotheek draagt bij aan het verlagen van de laaggeletterdheid door volwasseneneducatie en het versterken van de verbinding op het sociaal domein. | ||
Toelichting |
3.7 Sociaal economisch kwetsbare burgers
Speerpuntindicatoren
Speerpuntindicator | Norm | Realisatie | |
---|---|---|---|
1 | Het afronden van de laatste (grote) projecten uit het programma Wijkontwikkeling. | ||
Toelichting | |||
2 | Innovatie van het jeugd- en jongerenwerk. | 7 | Zie toelichting. |
Toelichting | |||
3 | Uitvoeren projectinitiatieven die leiden tot meer participatie, leefbaarheid en werkgelegenheid. | ||
Toelichting |
3.8 Wet Sociale Werkvoorziening
Speerpuntindicatoren
Speerpuntindicator | Norm | Realisatie | |
---|---|---|---|
1 | Uitvoeren en ontwikkelen van de WSW-organisatie. | 1.476 trajecten | 1.361 trajecten |
Toelichting | |||
2 | Realiseren van het bedrijfsresultaat Werkbedrijven. | ||
Toelichting | |||
3 | Maximale arbeidsparticipatie en het voorkomen van maatschappelijke uitsluiting van burgers. | Zie toelichting. | |
Toelichting |
Wat heeft het gekost?
(Bedragen x 1.000)
Exploitatie en mutaties in reserves | Primaire begroting | Begroting 2015 na wijzigingen | Jaarrekening 2015 | Saldo |
---|---|---|---|---|
Lasten | 309.106 | 369.817 | 359.621 | 10.196 |
Baten | 73.539 | 120.290 | 134.242 | 13.952 |
-235.567 | -249.527 | -225.379 | -24.148 | |
Mutaties reserves | 6.211 | 11.739 | 3.924 | 7.815 |
Saldo | -229.355 | -237.788 | -221.456 | -16.333 |
Toelichting exploitatie/mutaties (op hoofdlijnen)
Het resultaat van het programma bedraagt € 16,3 miljoen positief. Gezien het grote aantal oorzaken voor het resultaat worden de vijf grootste resultaten binnen het programma hieronder benoemd en toegelicht. Voor de gedetailleerde cijfers en toelichtingen op productniveau wordt verwezen naar de bijlage.
Economische Zaken
Het saldo voor dit product is € 0,70 miljoen positief.
In omslag 44222 is inmiddels ingestemd om hiervan € 0,257 miljoen als budgetoverheveling naar 2016 te mogen meenemen ter dekking van de tijdelijk uitgestelde activiteiten binnen City Making (Binnenstad).
Bij de resultaatbestemming zullen de volgende claims worden opgenomen als verzoek. € 0,171 miljoen afkomstig van de provincie als afrekening van het AV-cluster zullen ter dekking van de initiatieven uit de stad, verzamelt in de notitie 'Impulsbudget Economie', worden ingezet in 2016. Ook een verzoek om € 0,1 miljoen ter dekking van de afgesloten overeenkomst met de NHTV voor de bijdrage 2016 van de game-incubator. Hiervoor was bij de jaarrekening 2014 een budgetoverheveling van € 0,2 miljoen gerealiseerd waarbij € 0,1 miljoen is afgewerkt in 2015. Het resterende bedrag zal in 2016 worden afgewikkeld. Voor City Making wordt verzocht om voor het uit te werken projectplan weekmarkten het verschil tussen het uiteindelijke resultaat (na aftrek van de reeds opgenomen budgetoverheveling) zijnde € 0,036 ook nog te mogen toevoegen aan de middelen van 2016. Ook geclaimd bij de resultaatbestemming betreft een dotatie aan de reserve toeristenbelasting van de nog op te leggen belasting (t/m 2015) van € 0,089 miljoen op aangeven van de Belastingsamenwerking West-Brabant. Tot slot wordt nog een bedrag van € 0,047 geclaimd voor de resterende voorgenomen activiteiten uit de notitie 'Impulsbudget Economie'. Vrijval aan de algemene reserve komt daarmee nagenoeg op nul.
Bij de 2e bestuursrapportage is reeds aangegeven dat er een budgetoverheveling/verzoek tot resultaatbestemming verwacht werd voor City Making. De overige verschillen en financiële ontwikkelingen zijn pas ontstaan na afronding van de 2e bestuursrapportage.
Participatie (Maatschappelijke Zorg en ondersteuning):
Het saldo voor het product is circa € 0,86 miljoen positief. In de 2e Bestuursrapportage was een positief resultaat gemeld van € 0,16 miljoen. Het verschil prognose 2e Bestuursrapportage en Jaarrekening zit voornamelijk in meer teruggevorderde subsidies dan geraamd en vrijval van de voorziening dubieuze debiteuren. Het resultaat van € 0,86 miljoen wordt grotendeels veroorzaakt door teruggevorderde subsidies, ad € 0,67 miljoen, en € 0,1 miljoen heeft betrekking op de vrijval van de voorziening dubieuze debiteuren.
Deelfonds Sociaal Domein
Het budget deelfonds sociaal domein is opgebouwd uit de producten Beschermd Wonen, Jeugdhulp, Participatie, SW en Wmo ('oud en nieuw'). Alle nieuwe taken waar we als gemeente verantwoordelijk voor zijn geworden vallen financieel onder dit product. Een bijzonder product dus in een bijzonder jaar waar aan het begin van jaar veel zaken niet duidelijk waren. Dit is mede de reden van de positieve resultaten. Hieronder zal per product een toelichting worden gegeven van de aan het einde van het jaar resterende middelen:
Beschermd Wonen
Het saldo voor het product is circa € 0,22 miljoen positief. In de 2e Bestuursrapportage is een positief resultaat van € 0,870 miljoen gemeld. De kosten m.b.t. de Persoonsgebonden Budgetten (PGB's) zijn uiteindelijk hoger uitgevallen dan geraamd.
Jeugdhulp
Het saldo voor het product is € 6,52 miljoen positief, waarvan € 4,4 miljoen toe te wijzen is aan de post Persoonsgebonden Budgetten (PGB's). Het overige restantbudget betreft hoofdzakelijk middelen die gereserveerd waren voor de onzekerheid met betrekking tot de kosten van de inkoop van de niet-vrijtoegankelijke jeugdhulp, maar aanspraak op deze middelen is niet nodig geweest.
Participatiebudget reïntegratie
Het saldo voor het product is € 0,58 miljoen positief. Een bedrag van € 0,37 miljoen positief heeft betrekking op de onderuitnutting van het bestedingsplan Participatiebudget re-integratie 2015 (realisatie € 6,3 miljoen). Vooral veroorzaakt doordat een aantal projecten later zijn opgestart dan eerder gedacht (onder andere business case innovatieve werkgelegenheid). Bij resultaatbestemming zal worden voorgesteld dit bedrag toe te voegen aan de reserve Sociaal Domein.
Doordat een bedrag van € 0,21 miljoen bestemd voor re-integratie ATEA abusievelijk niet ten laste is gebracht van het Participatiebudget re-integratie, maar is verrekend met een ander budget, geeft dit hier een positief resultaat.
Wmo nieuw
Het saldo voor het product is € 8,87 miljoen positief. Hierbij moet meteen worden opgemerkt dat niet het volledige saldo een structurele doorwerking heeft. We hebben in 2015 eerst gekeken wat we als taken over hebben gekregen en gezorgd voor zorgcontinuïteit. De cliënt staat daarin centraal. De transformatie is daarna gestart en dus zijn er zaken later opgestart. Daarnaast is vanaf week 37 het tarief voor begeleiding in afwachting van de berekening van de nieuwe tarieven (licht) verhoogd. Dit heeft een doorwerking in de uitgaven 2016. Bovendien worden er middelen ingezet om de Wmo HV te kunnen blijven betalen en wordt het budget 2016 met € 1,3 miljoen gekort vanuit het rijk.
De grootste restantbudgetten 2015 zijn als volgt: Voor de compensatie meerkosten chronisch zieken en gehandicapten is er veel minder gebruik gemaakt van het aanvullende pakket van CZ dan vooraf was ingeschat. Hierdoor resteert een bedrag van € 2,4 miljoen. Daarnaast resteert er op de posten begeleiding Zorg in Natura (ZIN) € 3,1 miljoen, Persoonsgebonden Budgetten (PGB) begeleiding € 1,1 miljoen, specialistische zorg voor mensen met een zintuiglijke beperking € 0,64 miljoen en het mantelzorgcompliment € 0,34 miljoen.
Wmo oud
Het saldo voor het product is € 0,38 miljoen positief. Voorgesteld is om bijna het volledige restant over te hevelen naar 2016. Dit heeft te maken met het restant op de huishoudelijke hulp toelage. Voor de huishoudelijke hulptoelage is een bedrag van € 0,5 miljoen begroot, maar de werkelijke uitgaven bedragen € 0,125 miljoen, waardoor er een resultaat is van € 0,375 miljoen.
Bestemming resultaat deelfonds Sociaal Domein
Het saldo op het product deelfonds sociaal domein wordt voorgesteld om te storten in de nieuwe reserve Sociaal Domein. Met andere resultaten samen zal er worden voorgesteld om een bedrag van € 10 miljoen te storten in de nieuwe reserve Sociaal Domein.
Wet BUIG
Het saldo op het budget BUIG, inclusief de effecten van de maatregelen, bedraagt zoals eerder verwacht circa € 4,2 miljoen negatief. Er zal een verzoek om een Vangnetuitkering 2015 worden ingediend voor een bedrag van € 0,8 miljoen. Het netto resultaat komt hiermee op een negatief bedrag van € 3,4 miljoen.
Wijkontwikkeling:
Het saldo voor het product is circa € 0,70 miljoen positief. Dit bestaat uit:
Cashflow Heuvel
Het positieve resultaat heeft betrekking op de winstneming van de Cashflow Heuvel. Voorgesteld zal worden bij de resultaatbestemming het resultaat te doteren aan de Reserve Wijkontwikkeling. De winstneming van de Cashflow Heuvel bedraagt in 2015 circa € 1,3 miljoen, waarvan € 0,627 miljoen al gedoteerd is in de Reserve Wijkontwikkeling. Voorgesteld wordt om hiervan € 0,230 miljoen te reserveren binnen de Reserve Wijkontwikkeling voor werkzaamheden met betrekking tot het verminderen van de parkeerdruk rondom Dr. Struyckenplein.
De afwikkeling/eindafrekening van de Cashflow Heuvel is nog onderhanden met de woningcorporatie.
Fysieke projecten Wijkontwikkeling
De gerealiseerde lasten (en hiermee ook de baten inclusief mutatie Reserve Wijkontwikkeling) van de fysieke projecten van Wijkontwikkeling zijn € 6,9 miljoen lager dan geraamd in 2015. Dit veroorzaakt geen resultaat in 2015. De oorzaak hiervan is te vinden in de vertraging van de realisatie van de projecten dan wel een gefaseerde doorloop in tijd van de projecten. De projecten, waaronder Herinrichting openbare ruimte Driesprong, Masterplan en herinrichting openbare ruimte Linie-Noord zullen voortgang vinden in 2016. Hiervoor is in de Begroting 2016 al circa € 5,5 miljoen opgenomen. De restantmiddelen, circa € 1,4 miljoen worden hieraan toegevoegd.
(bedragen x€1.000 ) | ||||
RESERVES | STAND | MUTATIES IN 2015 | STAND | |
Wijkontwikkeling | 6.575 | -89 | 6.486 | |
Toeristenbelasting | 265 | -224 | 41 | |
Culturele Hoofdstad | 80 | -80 | 0 | |
WMO/Zorgfonds | 3.158 | 1.203 | 4.361 | |
Onderwijshuisvesting | 1.507 | 514 | 2.021 | |
Armoedebestrijding | 476 | -63 | 413 | |
Reserve sociale zaken en werkgelegenheid | 2.588 | -1.350 | 1.238 | |
ATEA algemene reserve | 7.945 | -692 | 7.253 | |
Totaal reserves | 22.594 | -781 | 21.813 |
Toelichting reserves (op hoofdlijnen)
Reserve Wijkontwikkeling
In de Reserve Wijkontwikkeling zijn onder andere middelen gereserveerd voor de afwikkeling van de projecten van Wijkontwikkeling, waaronder onder andere. Masterplan, Herontwikkeling Driesprong en herinrichting openbare ruimte Linie-Noord.
Daarnaast zijn er per 1-1-2015 middelen gereserveerd binnen de Reserve Wijkontwikkeling voor Wijkimpuls voor de periode 2015-2018, ad € 0,453 miljoen. Hiervan is in 2015 circa € 0,203 miljoen aan kosten verantwoord en onttrokken uit de Reserve Wijkontwikkeling. Het restant, ad € 0,250 miljoen blijft per 31-12-2015 beschikbaar binnen de Reserve Wijkontwikkeling voor Wijkimpuls periode 2016-2018.
De Reserve Wijkontwikkeling is inclusief de reserve met betrekking tot de Cashflow Heuvel (grondexploitaties Wijkontwikkeling). In 2015 is met betrekking tot de Cashflow Heuvel € 0,627 miljoen gedoteerd aan de Reserve Wijkontwikkeling. Circa € 0,7 miljoen wordt voorgesteld bij de resultaatbestemming te doteren aan de Reserve Wijkontwikkeling. Daarnaast wordt voorgesteld om € 0,230 miljoen te reserveren binnen de Reserve Wijkontwikkeling voor werkzaamheden met betrekking tot het verminderen van de parkeerdruk rondom Dr. Struyckenplein.
Reserve Toeristenbelasting
Begin 2015 is op basis van de goedgekeurde resultaatbestemming bij de Jaarrekening 2014 een bedrag onttrokken van € 264.961. In 2015 is door de Belastingsamenwerking West-Brabant voor € 400.159 aan toeristenbelasting opgelegd. Met als uiteindelijk resultaat dat er een storting in de reserve heeft plaatsgevonden van € 40.667. Uit hun jaarcijfers blijkt de verwachting dat over de jaren tot en met 2015 nog een bedrag zal worden opgelegd van € 89.000. Dit laatste bedrag is opgenomen in het resultaatbestemmingsverzoek 2015 om ook nog te mogen storten in deze reserve.
Reserve Culturele Hoofdstad
Begin 2015 is op basis van de goedgekeurde resultaatbestemming bij de jaarrekening 2014 het volledige bedrag onttrokken van € 80.000 en is als vrijval toegevoegd aan de centrale begrotingsreserve.
Reserve onderwijshuisvesting
Zoals aangekondigd bij de 2e Berap wordt voorgesteld om het saldo van € 2,02 miljoen van de reserve Onderwijshuisvesting bij resultaat bestemming te laten vrij vallen.
Reserve Wmo / Zorgfonds
Op basis van de goedgekeurde resultaatbestemming bij de Jaarrekening 2014 is een bedrag van € 1,7 miljoen aan deze reserve toegevoegd. Een bedrag van € 536.450 is onttrokken ter dekking van de kosten die gemoeid waren met de continuering van Housing first in 2015 ( raadsvoorstel 43346).
Reserve Armoedebeleid
Een bedrag van € 0,2 miljoen is conform besluitvorming resultaatbestemming 2014 volledig ingezet voor uitgaven bijzondere bijstand voor re-integratiecliënten (bijvoorbeeld kosten kinderopvang en reiskosten).
Daarnaast is een bedrag van € 0,063 miljoen aan de reserve onttrokken voor het tijdelijk 'ondersteuningsfonds voor woonlasten'. In totaliteit is hier voor de periode 1 juli 2015 - 1 juli 2016 een bedrag van maximaal € 0,4 miljoen voor beschikbaar gesteld.
Reserve Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Conform het bestuursvoorstel (nummer 43471) met betrekking tot maatregelen om te komen tot een sluitend meerjarenperspectief voor BUIG en P-budget (inclusief SW), is een bedrag van € 1,3 miljoen aan de reserve onttrokken.
(bedragen x€1.000 ) | ||||
Voorzieningen | STAND | MUTATIES IN 2015 | STAND | |
Vrz ECO-Cultuur | 19 | -11 | 8 | |
Totaal voorzieningen | 19 | -11 | 8 |
Toelichting voorzieningen (op hoofdlijnen)
Voorziening ECO-Cultuur
Met de jaarlijkse storting vanuit de exploitatie cultuur van € 11.500 en de noodzakelijke aanwending in 2015 van € 21.667 komt het bedrag van deze voorziening eind 2015 op € 8.459.
(bedragen x€1.000 ) | ||||||||
Investeringen | Totaal beschikbaar krediet2015 | werkelijke uitgaven 2015 | vrijval 2015 | Nog af te wikkelen krediet 2015 | 2016 | 2017 | 2018 e.v. | |
Bruisend waterplein | 187 | -9 | 196 | 0 | - | |||
Wonen | 341 | 84 | 257 | 257 | ||||
Ingenhouszplein | 317 | 148 | 169 | 169 | ||||
Totaal | 845 | 223 | 196 | 426 | 426 |
Toelichting investeringen (op hoofdlijnen)
Wonen: Betreft krediet verplaatsen van de kermisexploitanten. De eerste fase van de verplaatsing, van Minervum naar Baarschot, is afgerond. Het resterend krediet is benodigd voor fase 2, verplaatsing van kermisexploitanten van Hoogeindsestraat naar elders.
Ingenhouszplein: de middelen worden in 2016 ingezet voor onder andere de heraanleg van de Vestkant.
Bruisend Waterplein: tegenover de vrijval aan de lastenkant staat nagenoeg hetzelfde bedrag aan vrijval aan de batenkant. Hiermee is deze investering afgewikkeld.
Kansen en risico's
Een aantal risico's betrekking hebbend op dit programma zijn reeds in de paragraaf weerstandsvermogen opgenomen. Daarnaast zijn de volgende kansen en risico's van belang:
Wet BUIG
De beschikbare BUIG gelden nemen tot en met 2017 af. De huidige economische ontwikkelingen zorgen nog niet voor een dusdanige groei aan werkgelegenheid, dat dit een positief effect heeft op het aantal uitkeringsgerechtigden. Bij de besteding van het beperkte BUIG budget wordt gekozen voor maximale inspanning om de meest kansrijke groep uitkeringsgerechtigden weer terug de arbeidsmarkt op te krijgen. De financiële middelen die beschikbaar zijn om degenen met de grootste afstand naar de arbeidsmarkt te ondersteunen, zijn marginaal. In combinatie met weinig beschikbare banen zorgt dit voor een structureel groot bestand aan uitkeringsgerechtigden, met weinig tot geen uitzicht op betaald werk op relatief korte termijn.
Verbonden partijen
Het risicobeeld over 2015 ten aanzien van de verbonden partijen, is ongewijzigd.
Toereikendheid budget Wmo bestaande taken
In 2015 is er door de nieuwe aanpak vanuit de gemeente strak gestuurd op het gebruik van voorzieningen vanuit de Wmo, Participatie, Beschermd Wonen en Jeugdhulp. Omdat mensen niet langer recht hebben op voorzieningen hebben we strikt kunnen financieren wat echt nodig is. We zijn als gemeente dan ook binnen de beschikbare financiële ruimte gebleven. De bezuinigingen op individuele (maatwerk) voorzieningen hebben plaatsgevonden, maar investeringen in versterking van eigen kracht en algemene voorzieningen hebben nog niet plaatsgevonden. De belofte om tijdig, op maat, integraal en aanvullend op eigen kracht ondersteuning te bieden is nog niet waargemaakt. De focus in Breda Doet is dan ook om gericht te investeren in maatregelen die ervoor zorgen dat we de belofte wel waar kunnen maken.
Economische ontwikkelingen
Het geschetste risicobeeld over 2015 ten aanzien van de economische ontwikkelingen, is ongewijzigd.