Programma 2Ontwikkeling van de stad fysiek
Wat willen we bereiken?
Visie
Het programma Ontwikkeling van de stad fysiek werkt aan een evenwichtige maatschappelijke, ruimtelijke en economische ontwikkeling van Breda. Het programma heeft als doel Breda in ruimtelijk opzicht verder te ontwikkelen als een duurzame, complete en aantrekkelijke stad met een eigen identiteit waar bedrijven en bewoners zich graag aan binden en waar mensen graag op bezoek komen.
Context
In de Structuurvisie Breda 2030 is een toekomstperspectief voor de stad geschetst. Kernwaarden voor de verdere ontwikkeling van Breda zijn:
1. Ondernemende en toegankelijke kernstad in een Europese regio;
2. Onderwijsstad en ruimte voor creatief en vernieuwend ondernemerschap;
3. Gastvrijheid centraal; ontmoeten, winkelen, ontspannen en plezierig zaken doen;
4. Stad, dorpen en buitengebied horen bij elkaar;
5. Koestering van het cultureel erfgoed en inzetten op de creatie van nieuwe waarden;
6. Een stad van de menselijke maat, met kansen voor en participatie van iedereen.
Aan de structuurvisie is tevens een uitvoeringsperspectief gekoppeld waarin beschreven wordt hoe en met welke middelen de geschetste ambitie gerealiseerd kan worden. Daarmee vormt de structuurvisie een leidraad voor investeringen die in de binnenstad, de wijken en de dorpen worden gedaan. Dit uitvoeringsperspectief vormt onderdeel van het Meerjaren Investeringsplan.
De grotere, meer in het oog springende, ontwikkelingen hebben in de structuurvisie een plaats gekregen. Dat geldt natuurlijk voor de transformatie van de Spoorzone welke de komende jaren een grote inspanning zal vergen. Hiervoor is in de begroting een afzonderlijk paragraaf (Project Via Breda) opgenomen. Daarnaast wordt voortvarend gewerkt aan vele ontwikkelingsprojecten in de stad op het gebied van wonen, bedrijven, kantoren, retail en maatschappelijke voorzieningen.
De bereikbaarheid van de stad via de mobiliteitsaanpak Breda staat centraal: onder andere maatregelen ten behoeve van de Noordelijke Rondweg, Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) en de snelfietsroute.
Wat gaan we daarvoor doen?
2.1 Stedelijke programmering
Speerpuntindicatoren
Speerpuntindicator | Norm | Realisatie | |
---|---|---|---|
1 | Het aantal woningen dat gebouwd wordt en aansluit bij de vraag conform de regionale afspraken. | 680 | 609 |
Toelichting | |||
2 | Het verkleinen van de mis match in de planvoorraad tussen vraag en aanbod. | ||
Toelichting | |||
3 | Het aantal m2 gerealiseerde kantoren op gewenste locaties. | ||
Toelichting | |||
4 | De leegstand van kantoren en maatschappelijk vastgoed. | ||
Toelichting | |||
5 | De netto toevoeging aan bedrijventerreinen tot 2020. | ||
Toelichting | |||
6 | De samenwerking op bedrijventerreinen en winkelconcentraties versterken in de vorm van parkmanagement. | ||
Toelichting | |||
7 | Het aantal braakliggende terreinen dat een tijdelijke invulling krijgt. | 3 | |
Toelichting |
Gerelateerde producten
2.2 Duurzame ontwikkeling
Speerpuntindicatoren
Speerpuntindicator | Norm | Realisatie | |
---|---|---|---|
1 | CO2 reductie | ||
Toelichting | |||
2 | Het aantal dagen overschrijding van de daggemiddelde concentratie van fijn stof. | < 35 dagen | < 13 dagen |
Toelichting | |||
3 | Spoedlocaties met bodemverontreiniging. | 4 | 4 |
Toelichting | |||
4 | Grondstromen. | ||
Toelichting | |||
5 | Braakliggende terreinen maximaal benutten (onder andere stadslandbouw) in het kader van kansen voor milieu, duurzaamheid, groen & water. | ||
Toelichting | |||
6 | Investeren in de infrastructuur met extra aandacht voor fietsers en voetgangers. | ||
Toelichting |
Gerelateerde producten
2.3 Aantrekkelijke stad
Speerpuntindicatoren
Speerpuntindicator | Norm | Realisatie | |
---|---|---|---|
1 | Gerichte impulsen in groen, ecologie en landschap op het Landgoed Haagse Beemden, het Markdal en de Markoevers / Zoete delta. | ||
Toelichting | |||
2 | Het creëren van meer groen en water in de openbare ruimte. | ||
Toelichting | |||
3 | Het rapportcijfer woonomgeving en het rapportcijfer leefbaarheid (leefbaarheid en veiligheidsenquête). | 7,2 | |
4 | Het aantal bezoekers in Breda | ||
5 | Het aantal gemeentelijke monumenten | 10 | 0 |
Toelichting |
Gerelateerde producten
2.4 Bereikbaarheid
Speerpuntindicatoren
Speerpuntindicator | Norm | Realisatie | |
---|---|---|---|
1 | De bereikbaarheid van locaties waar gewerkt wordt dat vanuit de gemeente binnen een acceptabele tijd te bereiken is met het openbaar vervoer en de auto binnen en buiten de spits. | ||
Toelichting | |||
2 | De bereikbaarheid van de stad | ||
Toelichting | |||
3 | Het aantal verkeersonveilige locaties met letselongevallen in het verkeer. | 3 | 3 |
Toelichting | |||
4 | De uitbreiding van het HOV- netwerk. | ||
Toelichting | |||
5 | De uitbreiding van het hoofd fietsnetwerk. | ||
Toelichting | |||
6 | Het aantal reizigers in het openbaar vervoer. | ||
Toelichting | |||
7 | Restant niet geprioriteerde haltes worden toegankelijk voor mensen met een beperking | 100 | 56 |
Toelichting |
Gerelateerde producten
Wat heeft het gekost?
(Bedragen x 1.000)
Exploitatie en mutaties in reserves | Primaire begroting | Begroting 2015 na wijzigingen | Jaarrekening 2015 | Saldo |
---|---|---|---|---|
Lasten | 67.069 | 69.821 | 46.973 | 22.848 |
Baten | 45.898 | 45.738 | 30.622 | -15.117 |
-21.172 | -24.083 | -16.352 | -7.732 | |
Mutaties reserves | 3.164 | 5.892 | 312 | 5.580 |
Saldo | -18.008 | -18.191 | -16.040 | -2.152 |
Toelichting exploitatie/mutaties (op hoofdlijnen)
Het resultaat van het programma bedraagt € 2,15 miljoen positief. Gezien het grote aantal oorzaken voor het resultaat worden de grootste resultaten binnen het programma hieronder benoemd en toegelicht.
Cultureel Erfgoed
Het saldo op dit product bedraagt € 0,232 miljoen negatief. Voor het beheer van het depot is een groter beroep gedaan op het personeel dan voorzien, dit levert een overschrijding op van € 0,140 miljoen.
De open monumentendag heeft € 0,043 miljoen meer gekost dan begroot, dit wordt veroorzaakt door inzet van eigen personeel en inhuur van personeel voor deze dag.
Grondbedrijf
Het jaarresultaat van het grondbedrijf bedraagt € 2,9 miljoen positief. In de onderstaande tabel zijn de specifieke onderdelen van het grondbedrijf samengevoegd in één overzicht. Hiermee is het resultaat van het grondbedrijf zichtbaar gemaakt en is de onderverdeling in de onderdelen grondexploitaties, voorraad gronden en panden en algemene kosten in beeld gebracht. Vervolgens zijn de verschillende posten toegelicht. In deze toelichting wordt ingegaan op de mutaties in de jaarschijf die van invloed zijn op het resultaat in 2015. Een uitgebreide toelichting op het grondbedrijf is opgenomen in de paragraaf grondbeleid.
Grondbedrijf | Begroting | Realisatie | ||
---|---|---|---|---|
(bijgesteld) | ||||
(bedragen x€1.000) | lasten | baten | lasten | baten |
Jaarschijf Grondexploitatie | 24.549 | 42.223 | 16.057 | 14.584 |
Liquidaties en winstnemingen | 0 | 0 | 0 | 3.299 |
Mutatie onderhanden werk | 17.674 | 0 | -1.473 | 0 |
Mutatie voorziening negatieve planresultaten | 0 | 0 | 0 | 721 |
Exploitatie gronden en panden | 2.475 | 1.189 | 11.188 | 8.762 |
Algemene kosten Grondbedrijf | 4.661 | 0 | 4.627 | 0 |
Subtotaal | 49.359 | 43.412 | 30.399 | 27.364 |
Subtotaal resultaat | ||||
Bijdrage uit algemene middelen | 5.947 | 5.947 | ||
Resultaat | 2.916 |
Jaarschijf grondexploitaties
Het resultaat van het product is € 4,0 miljoen miljoen positief.
Het jaarrekeningresultaat van de grondexploitaties wordt bepaald door de resultaten van de afgesloten grondexploitaties, de tussentijdse winstnemingen en de mutaties in de voorziening negatieve planresultaten. Dit resultaat is het saldo van de posten: jaarschijf grondexploitatie, liquidaties en winstnemingen en mutatie onderhanden werk.De lasten en baten onder de post jaarschijf grondexploitatie zijn een afgeleide van de meerjarige projectramingen van de grondexploitaties. Tijdens de looptijd van een project worden de lasten en baten geactiveerd als ‘onderhanden werk’ op de balans. Dit is terug te vinden in de post mutatie onderhanden werk. Verschillen tussen begroting en realisatie van een jaarschijf zijn daarmee een indicator voor de voortgang van een project, maar hebben niet direct consequenties voor het resultaat.
Afsluiten grondexploitaties en winstnemingen
In 2015 is per saldo € 3,3 miljoen aan positief resultaat gegenereerd door tussentijdse winstnemingen (€ 3,3 miljoen).
Tussentijdse winstnemingen vinden met name plaats in grondexploitaties waarbij inmiddels substantiële verkopen zijn gerealiseerd, waarvoor de meeste kosten reeds zijn gemaakt en waarbij er voldoende zekerheid is over de nog te maken kosten en de risico’s. In 2015 betreft het Haenen Noord (€ 0,45 miljoen), Haenen-Zuid (€ 0,15 miljoen), Roosberg (€ 0,7 miljoen) , Neel West € 1,5 miljoen en Asterd (€ 0,5 miljoen).
Mutatie voorziening negatieve planresultaten
De mutatie van de voorziening negatieve planresultaten komt voort uit de herzieningen van de grondexploitaties per 31 december 2015. De negatieve planresultaten verbeteren ten opzichte van de jaarrekening 2014 (€ 0,7 miljoen miljoen). De voorziening negatieve planresultaten kan daarom verlaagd worden en dit werkt positief door in het resultaat. De vrijval is opgebouwd uit verschillende positieve en negatieve mutaties. De grootste mutaties hebben betrekking op Bouverijen +€ 0,4 miljoen, Stationskwartier +€ 0,3 miljoen, Saval + € 0,2 miljoen en Kloosterkazerne -/- € 0,2 miljoen.
- Als gevolg van de actualisering van de ramingen voor het bouw- en woonrijpmaken is de fasering van de werkzaamheden gewijzigd. Dit leidt tot een rentevoordeel omdat de kosten later gemaakt zullen worden. Het resultaat voor Bouverijen verbetert hierdoor met € 0,4 miljoen positief.
- De grondexploitatie Stationskwartier verbetert met € 0,3 miljoen. Dit wordt veroorzaakt door actualisering van de ramingen voor het bouw- en woonrijpmaken (€ 0,3 miljoen positief).
- De grondexploitatie Saval is verbeterd doordat een hogere grondprijs is gerealiseerd dan opgenomen in de grondexploitatie (€ 0,2 miljoen positief).
- De grondexploitatie Kloosterkazerne verslechtert met € 0,2 miljoen. De hotelontwikkeling op deze locatie is aangehouden in afwachting van het onderzoek naar de noodzaak van toevoeging van hotels in Breda. In de grondexploitatie is daarom de fasering met twee jaar verlengd. De extra rentelasten leiden tot een verslechtering van het verwachte grondexploitatieresultaat.
Resultaat gronden en panden
Panden en gronden | Begroting | Realisatie | ||
---|---|---|---|---|
(bijgesteld) | ||||
(bedragen x€1.000) | lasten | baten | lasten | baten |
Exploitatie gronden en panden | 2.475 | 1.189 | 8.457 | 7.006 |
Afboekingen en voorzieningen | 0 | 0 | 2.731 | |
Verkopen panden en gronden | 7371 | |||
Boekwaarde en verkoopkosten | 0 | 0 | -/-5.625 | |
Subtotaal | 2.475 | 1.189 | 11.188 | 8.762 |
Subtotaal resultaat | 1.286 | 2.426 | ||
Bijdrage uit algemene middelen | 1.286 | 1.286 | ||
Resultaat | - 1.140 |
Exploitatie gronden en panden
Het resultaat van het product is € 1,1 miljoen negatief. Dit is opgebouwd uit drie onderdelen:
Exploitatie
Op de reguliere exploitatie van gronden en panden bedraagt het resultaat in 2015 per saldo € 0,13 miljoen negatief. Het onderdeel tijdelijk beheer van panden en gronden kent een structureel verlieslatende exploitatie als gevolg van hoge kapitaallasten versus lage (huur)opbrengsten.
Afboekingen en voorzieningen
De boekwaarde van de gronden en panden wordt jaarlijks getoetst aan de actuele marktwaarde. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van onafhankelijke taxaties. Voor de objecten waar de marktwaarde onder de actuele waarde ligt wordt afgewaardeerd naar lagere marktwaarde. De afwaardering op de boekwaarde van panden en gronden bedraagt € 0,5 miljoen. Dit wordt veroorzaakt door afwaardering op een aantal grotere woningbouwkavels. Daarnaast is in 2015 de meerjaren onderhoudsplanning voor de objecten in het Havenkwartier afgerond. Dit heeft er toe geleid dat een dotatie aan de onderhoudsvoorziening voor (achterstallig) onderhoud is gedaan van circa € 0,7 miljoen. Voor een aantal objecten in het complex Klavers Jansen is geconstateerd dat het niet meer rendabel is om deze door te exploiteren. Voor deze objecten is een afwaardering in de vorm van een voorziening gedaan van € 0,4 miljoen. Verder is de boekwaarde van de gronden in het Havenkwartier gecorrigeerd voor de aanwezige bodemvervuilingen. Hiervoor is een voorziening gevormd van € 1,2 miljoen.
Verkoopresultaat
Het saldo uit de verkoop van panden en gronden bedraagt € 1,7 miljoen positief. Dit betreft gerealiseerde verkopen met een opbrengst hoger dan de boekwaarde. Het saldo van de verkoopopbrengst (€7,4 miljoen) vermindert met de boekwaarde van de verkochte bezittingen (€ 5,6 miljoen) komt ten gunste van het afdelingsresultaat.
(bedragen x€1.000 ) | ||||
RESERVES | STAND | MUTATIES IN 2015 | STAND | |
Groenfonds Buitengebied | 820 | -74 | 746 | |
Bodemfonds | 855 | 596 | 1.451 | |
Klimaatfonds | 0 | 300 | 300 | |
Algemene reserve | ||||
Investeringsreserve | - 731 | |||
Totaal reserves | 1.675 | 822 | 2.497 |
Toelichting reserves (op hoofdlijnen)
Toelichting Reserve Klimaatfonds(stand 31/12/15 €0,3 miljoen)
Opbrengsten uit klimaatprojecten worden in deze reserve gestort waaruit de komende jaren weer nieuwe projecten uit gefinancierd kunnen worden.
Investeringen uit deze reserve die zich op termijn terug verdienen, worden teruggestort, waardoor de reserve Klimaatfonds deels een revolverend karakter heeft.
Het Klimaatfonds wordt gevoed met opbrengsten uit het project windturbines Hazeldonk. Hieruit heeft de gemeente Breda een bijdrage van € 0,233 miljoen in 2015 ontvangen (waarvan € 0,041 miljoen voor afdracht aan de afdeling vastgoedontwikkeling, resteert € 0,183 voor de reserve klimaatfonds).
Toelichting Reserve Groenfonds(stand 31/12/15 €0,746 miljoen)
De groenreserve wordt gevuld door de verkoop van titels Buitenwonen de Linten. De gemeente Breda heeft hierover afspraken gemaakt met de provincie Noord-Brabant. Middels de groenreserve realiseert de gemeente projecten in het buitengebied van Breda. Enkele voorbeelden van projecten zijn: Ecologische Verbindingszone Bijlloop en Vierde Bergboezem. De beschikbare middelen zijn bestemd aan diverse projecten waar aan wordt gewerkt zoals EVZ Bavelse Leij en EVZ Hazeldonk.
Natuurontwikkelingsprojecten kennen een lange doorlooptijd vanwege onderhandelingen over grondtransacties, cofinanciering en afstemming met stakeholders. Er wordt veelvuldig gebruik gemaakt van subsidies.
Toelichting Reserve Bodemfonds(stand 31/12/15 €1,45 miljoen)
Door het Rijk beschikbaar gestelde gelden voor bodemsanering worden in één reserve gebracht.
Breda ontvangt één bodemgeldstroom: Wet bodembescherming (DU). Deze wordt via het gemeentefonds beschikbaar gesteld.
In 2015 waren géén kostbare actieve beheers-/saneringsmaatregelen noodzakelijk. Andere instrumenten zoals onderzoek en bemiddeling waren voor de beheersing van de humane risico’s toereikend. Op termijn zijn de gelden van de bodemreserve wel nodig, zodra er ontwikkelingen plaatsvinden nabij alle resterende bodemverontreinigingen in de gemeente Breda, de zogenaamde ontwikkelgestuurde aanpak zoals vermeld in het bodemmasterplan. In 2015 is per saldo € 0,405 miljoen toegevoegd aan de reserve Bodem.
(bedragen x€1.000 ) | ||||
Voorzieningen | STAND | MUTATIES IN 2015 | STAND | |
Vrz planmatig onderhoud VO | 175 | 596 | 771 | |
Vrz verlieslatende contracten | 8.686 | 339 | 9.025 | |
Totaal voorzieningen | 8.861 | 935 | 9.796 |
Toelichting voorzieningen (op hoofdlijnen)
De voorziening voor duurzame waardevermindering is in 2014 gevormd voor de afwaardering van panden en gronden naar directe opbrengstwaarde (taxatiewaarde). De afboekingen worden daarmee verwerkt middels een voorziening zodat positief waardeherstel in de toekomst via een voorziening kan worden verwerkt.
De voorziening verlieslatende contracten heeft betrekking op de vertreklocaties Rechtbank en Belastingkantoor.
(bedragen x€1.000 ) | ||||||||
Investeringen | Totaal beschikbaar krediet 2015 | werkelijke uitgaven 2015 | vrijval 2015 | Nog af te wikkelen krediet 2015 | 2016 | 2017 | 2018 e.v. | |
Bedrijfsmiddelen Ontwikkeling | 72 | 72 | 0 | - | ||||
Bedrijventerreinen | 4.211 | 357 | 3.854 | 1.084 | 2.730 | 40 | ||
Geactiv.investeringen GB | 5.675 | 1.823 | 118 | 3.734 | 3.734 | |||
Groen en Water | 1.797 | 155 | 179 | 1.463 | 1.463 | |||
Milieu | 296 | 104 | 47 | 145 | 145 | |||
Mobiliteit | 26.163 | 11.940 | 421 | 13.802 | 10.678 | 3.124 | ||
PMP | 90 | 90 | 0 | - | ||||
Strategie en Stedelijke planning | 9.820 | 367 | 9.453 | 5.000 | 4.021 | 432 | ||
Via Breda | 20.921 | 11.295 | 3.231 | 6.395 | 6.395 | |||
Totaal | 69.045 | 26.041 | 4.158 | 38.847 | 28.500 | 9.875 | 472 |
Toelichting investeringen (op hoofdlijnen)
Het nog af te wikkelen krediet voor de herstructurering bedrijventerreinen is benodigd voor de projecten Emer-Noord Hintelaken en Krouwelaarshaven en de samenwerking met de BOM/BHB.
De investeringen Grondbedrijf in bovenwijkse voorzieningen hebben betrekking op een gedeelte van de projectkosten Rithmeesterpark en de afrondende werkzaamheden van het project Waterakkers.
Bij Groen & Water gaat het met name om de realisatie van de Ecologische Verbindingszone Bavelsche Leij en Hazeldonk
Bij mobiliteit betreft de hoogte van het nog af te wikkelen bedrag voor een groot deel de HOV-Busbaan, bij Stedelijk Planning en Programmering betreft dit de uitbreiding van Amphia Molengracht en Evenementenzone.
De restantkredieten eind 2015 Via Breda hebben betrekking op de projecten OV-terminal en de fietsenstalling welke in 2016 worden afgerond. De vrijval betreft de niet benodigde middelen van de afgeronde projecten DRIS, Verlengde Stationslaan en Via Breda Broeit. In de paragraaf groot project Via Breda is dit nader toegelicht.
Beleidsproducten en processen
Begroting | Verantwoording |
---|---|
Ruimte | |
Structuurvisie Breda 2030 als kaderstellend document hanteren in besluitvorming. | Is continu proces |
Bestemmingsplannen actueel houden. | Is continu proces |
Beoordelen nieuwe maatschappelijke initiatieven die een planologische procedure nodig hebben. | Is continu proces |
Actueel houden Basislijst Woningbouw. | Is continu proces |
Geïntegreerde Voortgangsrapportage Stedelijke Programmering en Meerjarenperspectief Grondbedrijf. | Gerealiseerd |
Mobiliteit & Milieu | |
Nieuwe Milieuvisie vast laten stellen. | In januari 2016 is de Duurzaamheidsvisie vastgesteld in het college. |
Implementatie van de AMVB bodem warmte-koude opslag (wko). | Het beleid is vastgesteld, werkafspraken met OMWB zijn geïmplementeerd. |
Vastgoedontwikkeling | |
(Actualiseren) Nota Grondbeleid. | Niet van toepassing |
(Actualiseren) Meerjarenperspectief Grondbedrijf (MPG). | Gerealiseerd |
Grondprijzen 2015 actualiseren. | De grondprijzen zijn eind 2014 vastgesteld. In 2016 worden deze geactualiseerd |
Projecten
Begroting | Verantwoording |
---|---|
Ruimte | |
Nieuwe vastgoedprojecten van marktpartijen en woningbouwcorporaties faciliteren die passen binnen de Structuurvisie 2013, onder andere:
| Amphia Heilig Hartkerk Klokkenberg Evenementenzone Bavelse Berg / Breepark Gasthuispoort: Achter de Lange Stallen Conform raadsbrief dd 6 juli 2015, hebben de eigenaren aangegeven dat er geen gedeeld beeld is van de ontwikkeling Achter de Lange Stallen. De intentieovereenkomst tussen gemeente en eigenaren is hierdoor niet verlengd. In de Tweede Bestuursrapportage is gemeld dat de Gemeente een actieve rol heeft in de gesprekken met de eigenaren. Dit heeft in 2015 nog niet geleid tot een vervolgproces voor deze ontwikkeling. Winkelcentrum de Burcht Winkelcentrum De Berg Hotel Nieuwstraat De verbouwing is in 2015 gestart, de werkzaamheden zijn in volle gang en de opening staat gepland voor april 2016. Molenkwartier De (her)ontwikkeling van het Molenkwartier aan de Teteringsedijk is in 2014 op een laag pitje komen te staan als gevolg van het faillissement van de ontwikkelaar. Door de eigenaar van het terrein is eind 2014 een nieuw voorstel ontwikkeld, met minder woningen dan in het oorspronkelijke plan.Dit plan is in 2015 als initiatiefplan ingediend.Op basis van een eerste weging is positief geoordeeld over deze inzet, zij het onder de nodige condities (woningdifferentiatie, fasering, omgevingsfactoren). Daarom is voorgesteld een haalbaarheidsonderzoek uit te voeren. De grondeigenaar heeft ondertussen een andere ontwikkelpartner bij de ontwikkeling betrokken. Momenteel wordt met deze partij het haalbaarheidsonderzoek opgestart. Naar verwachting wordt in de loop van 2016 de besluitvorming hierover afgerond. Vervolgens kan gewerkt worden aan een nieuw bestemmingsplan voor de locatie. Centrum Zuid-West De ontwikkeling van de zuid-westrand van de binnenstad (die loopt van de Gasthuisvelden via de Fellenoordstraat tot en met de Markendaalseweg) wordt in samenhang opgepakt. De werktitel van dit gebied is Gasthuisvelden. In dit gebied is een omvangrijke leegstand van met name kantoren. Daarnaast ligt hier het kazerneterrein Seelig dat door defensie zal worden afgestoten. Het eerste deel is reeds verkocht aan De Rooi Pannen. Het gebied omvat verschillende ontwikkelingsopgaven die de komende jaren gaan spelen, zoals (de transformatie van) de vertreklocaties van het belastingkantoor en het gerechtsgebouw, Seelig-zuid, Seelig-noord, de derde fase van de Nieuwe Mark en de Markendaalseweg. In 2015 zijn op initiatief van de gemeente de individuele opgaven met de betrokken pand- en gebiedseigenaren in het gebied Gasthuisvelden gezamenlijk besproken. Dit heeft geleid tot het inzicht dat er een gezamenlijk belang ligt in verdere samenwerking. In 2016 gaan partijen gezamenlijk een voorstel voor de strategie van de gebiedsontwikkeling uitwerken. Scheperij Teteringen In 2015 is constructief overleg gevoerd met de ontwikkelaar. Hierbij zijn de ruimtelijke en financiële kaders om tot een haalbaar plan te komen nader uitgewerkt. Wanneer de gemeente en ontwikkelaar hierover overeenstemming bereiken zal in 2016 een anterieure overeenkomst worden opgesteld. |
Faciliteren ombuigingen en herontwikkelingen voor die projecten waar zich 'het natuurlijke moment' aandient door bestaande projecten bij te stellen zodat een betere aansluiting komt met de marktvraag. | Zie toelichting boven |
Alle initiatieven die niet in het bestemmingsplan passen beoordelen via de intakeprocedure. | Regulier werk |
De uitvoering van initiatieven / projecten die niet rechtstreeks in het bestemmingsplan passen faciliteren door middel van het maken van postzegelbestemmingsplannen, wijzigings- en/of uitwerkingsplannen. | Regulier werk |
Uitvoeren van het uitvoeringsprogramma Cultureel Erfgoed 2015, zoals:
| Regulier werk |
Mobiliteit & Milieu | |
Uitvoeren van projecten zoals weergegeven in het:
| De uitvoeringsprogramma's lopen conform planning. Géén noememenswaardige afwijkingen. |
Bijzondere en majeure projecten | |
| Fietspad langs het spoor: HOV tracé door binnenstad: Aanvullende fietsenstalling OVT (Via Breda): HOV Claudius Prinsenlaan: Windturbines Hazeldonk: Zonnewijde |
Vastgoedontwikkeling | |
Vastgoedontwikkeling is met name verantwoordelijk voor de sturing en beheersing van het totaal aan grondexploitaties binnen de gemeente, waaronder de gebiedsontwikkelingen in Stationskwartier, Rithmeesterpark en Teteringen. In paragraaf grondbeleid worden een aantal relevante zaken op dit vlak nader toegelicht. | Zie paragraaf Grondbeleid |
Regulier werk | |
| Géén bijzonderheden. |
Via Breda | |
De activiteiten die uitgevoerd worden in het kader van het voormalige programma Via Breda (gebiedsontwikkelingen in het Stationskwartier, de Drie Hoefijzers, het Havenkwartier en overige gebieden) zijn beschreven in Hoofstuk Project Via Breda. | Zie paragraaf Groot project |
Kansen en risico's
Bodemsanering:
Alle humane spoedlocaties zijn gesaneerd of beheersbaar (conform het Convenant van Rijk, Provincies, Waterschap en Gemeente). Er zijn in Breda 22 spoedlocaties waarvan vier met een humaan risico, deze vier zijn beheerst.
De grondexploitaties laten afnemende risico’s zien. Dit komt omdat er geen nieuwe grondexploitaties worden opgestart. Daarnaast nemen de werkzaamheden en resterende verkopen in de lopende grondexploitaties steeds verder af.